Thursday, July 15, 2010

သိမ္အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ (၄)

ကထာအမွတ္ (၂)

ေအာင္ျမင္ေသာ ဗဒၶသိမ္လကၡဏာ

သိမ္ႏုတ္ၿပီးေနာက္ သန္႔ရွင္းေသာ ေျမအျပင္ဝယ္ သိမ္သမုတ္ေသာအခါ မိမိတို႔ သမုတ္သည့္သိမ္သည္ ေအာင္ျမင္ေသာသိမ္ျဖစ္ရန္ မ်ားစြာအေရးႀကီးေလသည္။ သမုတ္ေသာသိိမ္သည္ အေၾကာင္းတစုံတရာေၾကာင့္ မေအာင္ျမင္ပါက အက်ဳိးမရွိ႐ုံမွ်မဟုတ္ အက်ဳိးမဲ့အျပစ္ပင္ ျဖစ္ႏုိင္ေလသည္။ မိမိတို႔သမုတ္ေသာ သိမ္ မေအာင္ျမင္သည္ကို မသိပဲ ေအာင္ျမင္သည္အထင္ျဖင့္ ထုိသိမ္ပ်က္၌ ရဟန္းခံမိေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားလည္း ရဟန္းျဖစ္ေတာ့မည္မဟုတ္။ ထိုအခါ သာသနာေတာ္ႀကီးကို လြန္စြာ ထိခိုက္ေပေတာ့မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သိမ္သမုတ္ေသာအခါ ေအာင္ျမင္ေသာ သိမ္ျဖစ္ရန္ မ်ားစြာ အေရးႀကီးေလေတာ့သည္။

ေအာင္ျမင္ေသာ ဗဒၶသိမ္၏ လကၡဏာကို ကခၤ ါအ႒ကထာ (၈၇)၌ (၁) ဧကာဒသဝိပတၱိသီမာေယ အတိကၠမိတြာ၊ (၂) တိဝိဓ သမၸတၱိယုတၱာ၊ (၃) နိမိေတၱန နိမိတၱံ သမၺႏၶိတြာ သမၼတာဟု ၃- ပါးျပထားေပသည္။ မိမိတို႔ သမုတ္မည့္သိမ္ကို ေအာင္ျမင္ေသာ ဗဒၶသိမ္ ျဖစ္ေစလိုလွ်င္ (၁) သိမ္ပ်က္ ၁၁- လုံး အျဖစ္မွ လြတ္ကင္းေစရျခင္း၊ (၂) သမၸတၱိ (ျပည့္စုံျခင္း) ၃- ပါးႏွင့္ ျပည္စုံေစရျခင္း၊ (၃) နိမိတ္ျခင္းစပ္ေအာင္ နိမိတ္ၾကား၍ သမုတ္ျခင္း။ ဤလိုအပ္ခ်က္ ၃-ပါးႏွင့္ ညီညြတ္ေစရမည္ဟု ဆိုလိုေပသည္။ ဤအဂၤ ါ ၃- ပါးကို က်က်နန နားလည္ေအာင္ ေရွးဦးစြာ အားထုတ္ရမည္ ျဖစ္ေလသည္။

သိမ္ပ်က္ ၁၁- လုံး

ထိုအဂၤါ ၃-ပါးတြင္ ပထမအဂၤါ၌ပါေသာ သိမ္ပ်က္ ၁၁- လုံးကား ပါဠိေတာ္၌ပင္လာေသာ သိမ္ပ်က္မ်ားတည္း။ ကံပ်က္ျခင္း၏ အေၾကာင္း ၅-ပါးတြင္ အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ သိမ္ေၾကာင့္ ကံပ်က္ပုံကို ျပရာဝယ္ ပရိဝါ ပါဠိေတာ္ ကမၼဝဂ္ (၃၈၁) ၌ သိမ္ပ်က္ ၁၁- လုံးကို ထုတ္ျပ၍ ဤသိမ္တို႔ေၾကာင့္ကံပ်က္ႏုိင္ေၾကာင္း ေဟာၾကားမိန္႔ဆိုထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ (ထို႔ေၾကာင့္ ထုိသိမ္ပ်က္တို႔၏ အဖြင့္ကို မဟာဝါ အ႒ကထာမွာ အျပည့္အစုံ မေတြ႕ရပဲ ပရိဝါအ႒ကထာ, အခၤါအ႒ကထာတို႔မွာသာ ေတြ႕ရျခင္းျဖစ္သည္။)

ထိုသိမ္ပ်က္ ၁၁- လုံးတို႔ကား-
(၁) ငယ္လြန္းေသာသိမ္
(၂) ႀကီးလြန္းေသာသိမ္
(၃) နိမိတ္က်ဳိးေသာသိမ္
(၄) အရိပ္ကို နိမိတ္လုပ္ေသာသိမ္
(၅) နိမိတ္လုံးဝ မရွိေသာသိမ္
(၆) သိမ္ပ၌တည္၍ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္
(၇) ျမစ္၌ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္
(၈) သမုျဒာ၌ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္
(၉) ဇာတႆရအိုင္၌ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္
(၁၀) မိမိသိမ္ျဖင့္ သူတပါးသိမ္ကို စပ္၍ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္
(၁၁) မိမိသိ္မ္ျဖင့္ သူတပါးသိမ္ကို လႊမ္း၍ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္တို႔ ျဖစ္ေလသည္။

(ေဆာင္) ႀကီး, ငယ္, က်ဳိး, ရိပ္၊ အနိမိတ္၊ ဗဟိဒ္တည္သမုတ္။
အုိင္, သမုဒ္, ျမစ္, စပ္, လႊမ္းလစ္၊ ဆယ့္တသိမ္ပ်က္ထုတ္။
(ဝိနယသံခိပ္)

(၁) ငယ္လြန္းေသာသိမ္
ငယ္လြန္းေသာသိမ္ဟူသည္ ရဟန္း ၂၁ ပါး ထိုင္မေနႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေသးငယ္ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ သိမ္တည္း၊ သံဃာ့ကံတို႔တြင္ သံဃာ ၄- ပါး လိုအပ္ေသာကံ၊ ၅- ပါး၊ ၁၀- ပါး၊ အပါး ၂၀- လိုအပ္ေသာကံဟု အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိ၏။ သိမ္ဟူသည္မွာလည္း မည္သည့္ သံဃာ့ကံကိုမဆို ျပဳႏုိင္ေလာက္ေအာင္ က်ယ္ရမည္ျဖစ္၏။ သံဃာအမ်ားဆုံး လိုအပ္ေသာ ကံကိုျပဳႏုိင္လွ်င္ ထိုေအာက္နည္းေသာ သံဃာလိုအပ္သည့္ ကံမ်ားကိုလည္း ျပဳႏုိင္ေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အမ်ားဆုံးလိုအပ္ေသာ သံဃာ ၂၀၊ ကံျပဳခံရမည့္ သံဃာ ၁-ပါး အားျဖင့္ အနည္းဆုံး ရဟန္း ၂၁- ပါး ထိုင္ေနေလာက္မွသာ ေအာင္ျမင္ေသာ သိမ္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေအာက္ငယ္လွ်င္ “ ငယ္လြန္းေသာ သိမ္” ျဖစ္၍ သိမ္ပ်က္ျဖစ္ေတာ့သည္။

အ႒ကထာတို႔၌ “ ရဟန္း ၂၁- ပါး ထိုင္မေနေလာက္လွ်င္ ငယ္လြန္းေသာသိမ္ ျဖစ္သည္” ဟု ဤမွ်သာ ျပထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလ်ားအနံကို မိမိတို႔ဘာသာ တြက္ယူရမည္ျဖစ္၏။ ရဟန္းတပါး ထိုင္ေလာက္ရာ အရပ္ကို တိုင္းတာၾကည့္ေသာအခါ ၂- ေပ ပတ္လည္ခန္႔ ရွိသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂- ေပ ပတ္လည္ အကြက္ေပါင္း အနည္းဆုံး ၂၁- ကြက္ရွိမွ အငယ္ဆုံး ေအာင္ျမင္မည့္သိိမ္ ျဖစ္မည္ကို မွတ္သင့္သည္။ ထို ၂၁- ကြက္ကို အတိအက်ျဖစ္ေအာင္ စီစဥ္ၾကည့္လွ်င္ ၇- ကြက္ ၃- တန္းရမည္ျဖစ္၏။ ထိုကို အလ်ားအနံ ေပဖြဲ႕လွ်င္ အလ်ား ၁၄- ေပ, အနံ ၆- ေပ အနည္းဆုံး ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ ၇- ကြက္ ၃- တန္း မဟုတ္ပဲ ႀကိဳက္သလို ၂- ေပ ပတ္လည္ ၂၁- ကြက္ ျဖစ္ေအာင္လည္း စီစဥ္ႏုိင္သည္ပင္။

ဤသုိ႔ တြက္ရာ၌ စတုရန္းႏွင့္ တြက္ျခင္းကို ေရွာင္သင့္သည္၊ အဘယ္ေၾကာင့္ဟူမူ စတုရန္းႏွင့္ တြက္လွ်င္ စတုရန္း ျပည့္ေသာ္လည္း ၂- ေပ ပတ္လည္ ၂၁- ကြက္ မရႏုိင္ေသာ အလ်ား အနံလည္းျဖစ္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္တည္း။ ရွင္းဦးအံ့ ၂- ေပပတ္လည္ကြက္တြင္ စတုရန္း ၄- ေပရွိ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂- ေပပတ္လည္ ၂၁- ကြက္တြင္ စတုရန္း ၈၄- ေပျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ အလ်ား ၁၂ ေပ၊ အနံ ၇-ေပ လုပ္လွ်င္ စတုရန္း ၈၄- ေပကား ျပည့္သည့္၊ သုိ႔ေသာ္ ယင္းအလ်ားအနံတြင္ ၂- ေပ ပတ္လည္ ၂၁ ကြက္ရမည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ စတုရန္းေပမည္ေရြ႕မည္မွ်ဟု ဆိုျခင္းထက္ ၂- ေပပတ္လည္ ၂၁- ကြက္ရွိမွဟု ဆိုျခင္းက စိတ္ခ်ရသည္ဟု မွတ္သင့္ေပသည္။

ကခၤါဋီကာသစ္ (၁၃၆) ၌ ရဟန္းတို႔ ထိုင္ပုံကို “ ပရိမ႑မာ ကာေရန” ဝန္းဝိုင္းေသာ အျခင္းအရာျဖင့္ ဟု ဆို၏။ ထိုအတိုင္းျဖစ္လွ်င္ အလ်ားအနံ မွ်ေအာင္လုပ္ရေပမည္။ အလ်ားအနံလည္းမွ်၊ ၂၁- ပါးစာ အတိအက်လည္းရေအာင္ လုပ္ရန္ ခဲယဥ္းသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလ်ားအနံလည္းမွ်ေအာင္ အလ်ားလိုုက္ ၅- ပါး၊ ေထာင္လိုက္ ၅- ပါးအားျဖင့္ ၂၅- ပါးထိုင္ေလာက္ရာကို သတ္မွတ္လွ်င္ ၁၀- ေပပတ္လည္ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကခၤါဋီကာသစ္အလို ၁၀- ေပပတ္လည္ အနည္းဆုံး ရွိရမည္ဟု သတ္မွတ္သင့္ေပသည္။

လက္ေတြ႕တြင္ ဤမွ်ေသးငယ္ေသာ သိမ္ကို သမုတ္ၾကသည္ကား မဟုတ္ေပ။ သုိ႔ေသာ္ က်မ္းဂန္၌ ရွိေသာေၾကာင့္ အေသးဆုံးသိမ္ပမာဏကို မွန္းဆႏိုင္ရန္ တြက္ခ်က္၍ ျပရျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

(၂) ႀကီးလြန္းေသာသိမ္
တဆံျခည္ဖ်ားမွ်ျဖင့္ေသာ္လည္း ၃- ယူဇနာကိုလြန္၍ သမုတ္အပ္ေသာသိမ္ကို “ ႀကီးလြန္းေသာသိမ္” ဟု ေခၚ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ေသာသိမ္၏ အႀကီးဆုံးပမာဏမွာ ၃- ယူဇနာဟု မွတ္အပ္၏။ ဤ၌ ၃- ယူဇနာ သတ္မွတ္ျခင္းမွာလည္း ဥေပါသထကၡႏၶကလာ ျမတ္စြာဘုရား၏ ပညတ္ေတာ္မူခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။

ခ်ဲ႕ဦးအံ့- သိမ္သမုတ္ျခင္းကို ျမတ္စြာဘုရား ခြင့္ျပဳေတာ္မူေလသည္ဆိုလွ်င္ပင္ ဆဗၺီရဟန္းတို႔သည္ ၄- ယူဇနာ, ၅- ယူဇနာ, ၆- ယူဇနာက်ယ္ေသာသိမ္တို႔ကို သမုတ္ၾကေတာ့သည္။ ဥပုသ္ျပဳရန္လာေသာ ရဟန္းတို႔သည္ ဥပုသ္ျပဳသည့္ေနရာ ေဝးလြန္းသည့္အတြက္ ပါတိေမာက္ ျပေနစဥ္မွလည္း ေရာကလာၾက၏။ ၿပီးခါစမွာလည္း ေရာက္လာၾက၏။ ပါတိေမာက္ျပသည္ကို လုံးဝမမွီပဲလည္းရွိၾက၏ ထိုအေၾကာင္းကို ျမတ္စြာဘုရားအား ေလွ်ာက္လာေသာအခါ ျမတ္စြာဘုရားက “ ၄- ယူဇနာရွိေသာ, ၅- ယူဇနာ, ၆- ယူဇနာရွိေသာ ႀကီးလြန္းေသာ သိမ္မ်ားကို မသမုတ္ရ။ မဟုတ္လွ်င္ ဒုကၠဋ္ အာပတ္သင့္ေစ” ဟု မိန္ေတာ္မူ၍ အလြန္ဆုံး ၃- ယူဇနာရွိေသာသိမ္ကိုသာ သမုတ္ရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူေလသည္။ (မဟာဝါပါဠိေတာ္၊ ၁၄၄- ၅)။

ထိုပညတ္ေတာ္အရပင္ ၃- ယူဇနာထက္အနည္းဆုံး ဆံျခည္တမွ်င္စာမွ် ပိုလြန္ေသာသိမ္ကို ႀကီးလြန္းေသာ သိမ္ပ်က္ျဖစ္ေသာ သိမ္ဟုဆိုရေၾကာင္း အ႒ကထာဆရာ ဖြင့္ျပေတာ္မူျခင္းျဖစ္ေလသည္။ အ႒ကထာ၌ “ တဆံျခည္ဖ်ားမွ်ျဖင့္ေသာ္လည္း” ဟု ဆိုေသာစကားမွာလည္း ၃- ယူဇနာအတိုင္းအတာကို မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် မေက်ာ္လြန္ရသည္ကို ေလးနက္ေအာင္ ဆိုေသာစကားသာ ျဖစ္ေလသည္။ လက္ေတြ႕တိုင္းတာရာတြင္မူ တဆံျခည္လြန္သည္, မလြန္သည္ကို သိႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းဘိေတာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ၃- ယူဇနာရွိေသာ သိမ္ကို အကယ္၍ သမုတ္လိုပါမူ ၃- ယူဇနာေအာက္ အေတာ္အတန္ေလ်ာ့၍ သမုတ္သင့္သည္။ သို႔မွ စိတ္ခ်ရမည္ျဖစ္သည္။

၃- ယူဇနာဟူရာ၌ ၄-ေထာင့္သိမ္ျဖစ္လွ်င္ အလ်ား ၃- ယူဇနာ အနံ ၃- ယူဇနာျဖစ္ရမည္။ ၃- ေထာင့္သိိမ္ျဖစ္လွ်င္ ေထာင့္တခုမွ တခုသို႔ ၃- ယူဇနာထက္ လြန္ေစ၍ သိိမ္သမုတ္အံ့။ သမုတ္ေသာ ရဟန္းမ်ားလည္း အာပတ္သင့္၍ သိမ္လည္းမေအာင္ပဲ သိမ္ပ်က္ျဖစ္ေတာ့သည္။ (မဟာဝါ၊ ႒၊ ၃၂၇)။

(၃) နိမိတ္က်ဳိးေသာသိမ္
နိမိတ္က်ဳိးေသာသိမ္ကား ၂- မ်ဳိးရွိသည္၊ ထိုတြင္ ပထမ အမ်ဳိးအစားမွာ နိမိတ္ခ်င္းစပ္ေအာင္ မၾကားပဲ သမုတ္အပ္ေသာ သိမ္မ်ဳိးတည္း။ သိမ္ကို အေရွ႕အေနာက္ ေတာင္ေျမာက္၌ နိမိတ္တခုစီထား၍ သမုတ္သည္ဆိုၾကပါစို႔၊ နိမိတ္ၾကားေသာအခါ အေရွ႕နိမိတ္ကို ေရွးဦးစြာၾကား၍ အစဥ္အတိုင္းလွည့္ကာ ေတာင္, အေနာက္, ေျမာက္နိမိတ္တို႔ိကိုၾကားၿပီး တဖန္ အေရွ႕နိမိတ္ကိုထပ္၍ စပ္သြားေအာင္ မၾကားပဲသမုတ္လွ်င္ ထိုသိမ္သည္ နိမိတ္က်ဳိးေသာ သိမ္ျဖစ္၍ သိိမ္ပ်က္ျဖစ္ေလေတာ့သည္။ (နိမိတ္ခန္း၌ အက်ယ္ေတြ႕ရဦး လတၱံ႕)။

ဒုတိယအမ်ဳိးအစားကား နိမိတ္ေလာက္ေသာ နိမိတ္မ်ားအၾကား၌ နိမိတ္မေလာက္ေသာ နိမိတ္ဝတၳဳကိုျဖစ္ေစ, နိမိတ္မလုပ္ေကာင္းေသာ ဝတၳဳကိုျဖစ္ေစ နိမိတ္အျဖစ္ထား၍ ၾကားၿပီး သမုတ္အပ္ေသာ သိမ္တည္း။ ဥပမာ- နိမိတ္အမ်ားျဖင့္ သမုတ္ရာ၌ အျခားေနရာတို႔ဝယ္ နိမိတေလာက္ေသာ သစ္ပင္ကို နိမိတ္လုပ္၍ တေနရာ၌ျဖစ္ေစ, ႏွစ္ေနရာ၌ျဖစ္ေစ နိမိတ္မေလာက္ေသာသစ္ပင္ကို နိမိတ္လုပ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း, သဲပုံစေသာ နိမိတ္မလုပ္ေကာင္းေသာ အရာကို နိမိတ္လုပ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း, သမုတ္လွ်င္ ထိုသိမ္လည္း နိမိတ္က်ဳိးေသာသိမ္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဤေနရာ၌ စဥ္းစားဖြယ္ရွိသည္၊ နိမိတ္အေရအတြက္ကို အနည္းဆုံး ၃- ခုရွိလွ်င္ အပ္သည္ဟု အ႒ကထာတုိ႔၌ဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိမိတ္ ၃- ခုျဖင့္ သမုတ္ရာ၌ နိမိတ္တခုပ်က္ခဲ့ေသာ္ ထိုသိမ္ပ်က္မည္မွာ ေသခ်ာလွ၍ ျပႆနာျဖစ္ဖြယ္မရွိ။ နိမိတ္ ၄- လုံး, ၅- လုံး စသည္ျဖင့္ သမုတ္ရာ၌ကား နိမိတ္တခု ပ်က္ခဲ့ေသာ္ အဘယ္သို႔ မွတ္ရမည္နည္း။ ထိုသိမ္ကို နိမိတ္က်ဳိးေသာသိမ္ဟု ဆိုရမည္ေလာ, မဆိုရဘူးေလာဟူမူ, “ ထိုသိမ္မ်ဳိး၌ နိမိတ္ေလာက္ေသာ နိမိတ္ ၃- ခု စသည္ က်န္ေသာေၾကာင့္ နိမိတ္က်ဳိးသည္ မဟုတ္ဟု သိအပ္သည္။ အ႒ကထာတို႔၌ကား သာမညအားျဖင့္ ဆိုအပ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆင္ျခင္၍ယူပါ” ဟု ကခၤါဋီကာသစ္ (၁၃၇) ၌ မိန္႔သည္။

ကခၤ ါဋီကာသစ္၏ အဆိုကို လက္ခံေသာ ဆရာတို႔လည္းရွိသလို မႏွစ္သက္ေသာ ဆရာတို႔လည္းရွိေလသည္။ သိမ္မ်ဳိးစုံ မဟာဋီကာက်မ္း (၂၆၁) ၌ “ မႏၱေလး စံေက်ာင္းဆရာေတာ္, စလင္းဆရာေတာ္တုိ႔ကား ကခၤ ါဋီကာသစ္စကား အ႒ကထာႏွင့္ မညီ၍ ဆင္ျခင္ရန္ရွိသည္” ဟု မိန္႔ေတာ္မူၾကေၾကာင္း ျပဆိုထားေလသည္။ နဂိုက နိမိတ္ ၈- ခုျဖင့္ သမုတ္သည္ျဖစ္လွ်င္ ၈- ခုလုံး ေအာင္မွ သိမ္လည္းေအာင္ျမင္မည္၊ ၈- ခုျဖင့္ သမုတ္ရင္းမွ တခုပ်က္ခဲ့ေသာ္ ၇- ခုက်န္ေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္ေသာသိိမ္ျဖစ္မည္ မဟုတ္ဟုလည္း ဆရာေတာ္အမ်ား အမိန္႔ရွိသည္ကို နာခံရဖူးပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အရာမ်ဳိးတြင္ မည္သုိ႔ျဖစ္ေစ စိတ္ခ်ရသည့္ဘက္သို႔ လိုက္၍ လက္ေတြ႕က်င့္သုံးျခင္းသာ ေနာင္သံသယျဖစ္စရာ မရွိ၍ ေကာင္းေပသည္။
ရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ (D.Litt.)
အဂၢမဟာမ႑ိတ- အဂၢမဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ
ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာျပဳတကၠသိုလ္

သိမ္သင္တန္း စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။

. ဓမၼေ၀ဒဂူ

No comments:

Post a Comment